10 май е Световен ден на физическата активност

По данни на Световна здравна органицазия нивото на физическа активност при 2/3 от населението над 15-годишна възраст в страните от Европейския съюз е под препоръчителното

Снимка: lechenie-rak.com

10-ти май е обявен за Световен ден на физическата активност. Датата се отбелязва от 2002 г. с решение на 55-та Световна здравна асамблея.

Идеята на Световния ден е да се фокусира общественото внимание върху ползите от двигателната активност.

По данни на Световна здравна органицазия (СЗО) нивото на физическа активност при 2/3 от населението над 15-годишна възраст в страните от Европейския съюз е под препоръчителното.

Обездвижването влияе върху глобалното бреме на болестите – пряко или в резултат на влиянието му върху други основни рискови фактори: високо кръвно налягане, високо ниво на холестерол и затлъстяване.

Тютюнопушенето, нездравословното хранене, ниската физическа активност са важни по значение рискови фактори за хроничните болести.

Липсата на движение и спорт не може да бъде пряка причина за влошаване на психичното здраве, в същото време физически активният начин на живот може да намали стреса, безпокойството и симптомите на депресия сред хората, които имат подобни проблеми.

Според експертни оценки над 60% от хората в света не са физически активни в такава степен, която би могла да бъде полезна за тяхното здраве. Физическата активност значително намалява с възрастта. Особено обезпокоително е, че физическата активност и физическата подготовка намаляват в училищата. Като правило, ниската физическа активност е по-разпространена сред девойките и жените. Тенденцията към общо намаляване нивото на физическа активност е още по-силно изразена в бедните градски райони.

 

ПОСЛЕДИЦИ ЗА ОБЩЕСТВЕНОТО ЗДРАВЕ ОТ НИСКАТА ФИЗИЧЕСКА АКТИВНОСТ (данни на СЗО):

  • 5-10% от общата смъртност в Европейския регион – 600 хиляди смъртни случаи годишно
  • 3.5% от бремето на болестите – 9.7% при комбиниран риск с нездравословно хранене
  • 8-10 години по-малка продължителност на живота
  • Рязко нарастване на затлъстяването сред населението на Европа
  • Годишни загуби – изчисляват се на 910 млн. евро на 10 млн. души население.

 

ФИЗИЧЕСКА АКТИВНОСТ НА НАСЕЛЕНИЕТО В БЪЛГАРИЯ (данни от Национално изследване на факторите на риска за здравето, проведено от НЦОЗА и МЗ)

  • 80% от хората на възраст 25-64 г. са с ниска физическа активност
  • Нараства делът на учащите с ниво на физическа активност под препоръчителното за тази възраст
  • Налице е ниско ниво на информираност на населението за ползата от физическата активност при профилактика и лечение на заболяванията
  • Едва 7% от пациентите получават информация и съвети за физическа активност от лекар или друг медицински персонал.

 

НАУЧНО УСТАНОВЕНИ РЕЗУЛТАТИ ЗА ВЛИЯНИЕТО НА ФИЗИЧЕСКАТА АКТИВНОСТ ВЪРХУ ЗДРАВЕТО (данни от епидемиологични изследвания):

  • Увеличаване на очакваната продължителност на живота в добро здраве с 8-10 години;
  • Намаляване на риска от хронични болести:

– Исхемична болест на сърцето – 2 пъти по-нисък риск сред лица с физически активен начин на живот

– Мозъчен инсулт – намаляване на риска с ¼

– Хипертонична болест – по-нисък риск от развитие на болестта, както и в дългосрочен план при контрола на заболяването

– Неинсулинозависим захарен диабет тип 2 – намаляване на риска средно с ⅓

– Онкологични заболявания – намаляване на риска от рак на дебелото черво (с 40%), на млечната жлеза и на простатата

  • Наднормено тегло и затлъстяване – ефективно средство в контрола на телесното тегло, като двигателната активност не води до неблагоприятни изменения в костната плътност, за разлика от специализираните диетични режими
  • Благоприятно повлияване на холестероловия профил
  • Забавя процесите на стареене – организмът на физически активните лица е по-устойчив към процесите на възпаление и увреждане на клетките.

 

Физическа активност не означава единствено упражняване на различни видове спорт. Тя включва всички видове физическа дейност – пешеходство, домакинска работа, градинарство, танци. Повишаване на физическата активност се постига чрез смяна на заседналия начин на живот с ежедневни физически упражнения.

 

Независимо каква е целта на физическата активност – намаляване на теглото, борба със стреса или за поддържане на добро здраве, физическите упражнения са добър подход. Те трябва да се превърнат в част от ежедневието на съвременния човек.