Спешният телефон 112 продължава да бъде обект на множество неоснователни обаждания, въпреки усилията на властите да ограничат този проблем. Според последните данни, предоставени от Марина Велинова, директор на дирекция „Национална система 112“ към Министерството на вътрешните работи, над 41% от всички повиквания към спешния номер са класифицирани като нерегламентирани.
За първите шест месеца на годината общият брой на обажданията към телефон 112 е достигнал 1 638 367, от които 684 137 са определени като неоснователни. Тези обаждания се категоризират в четири основни групи: грешки, справки, шеги и шум по линията.
„Справките, които са най-много, за съжаление, се увеличават. При тях става дума за граждани, които търсят информация защо им е спряла комунална услуга“, споделя Велинова пред „24 часа“. Тя допълва, че времето за ориентация при такива обаждания е около 15 секунди, но има и по-сложни случаи, като например питания за задръствания, които изискват повече време за обработка.
Интересен случай, който илюстрира проблема с нерегламентираните обаждания, е свързан с новите технологии. Някои модерни смартфони, като последните модели на iPhone, имат функция за автоматично набиране на номер 112 при регистриране на силен удар. Това води до неволни обаждания, когато телефонът падне или бъде подложен на силно разклащане.
Въпреки че процентът на нерегламентираните обаждания остава висок, има и положителни тенденции. Велинова отбелязва, че броят на грешните обаждания е намалял с над 20% в сравнение с предходната година. Същевременно, обажданията, класифицирани като шеги, също бележат спад от над 17%.
За да се справят с проблема, от дирекция „Национална система 112“ са създали нов отдел за административнонаказателна дейност преди три месеца. Според законодателството, за подаване на неверен сигнал може да бъде наложена глоба от 10 000 до 20 000 лева, ако на мястото е изпратен екип. Ако екип не е бил изпратен, глобата варира от 2000 до 5000 лева.
Велинова подчертава, че в повечето случаи при нерегламентирани обаждания се съставя предупредителен протокол. Глоби от 200 до 1000 лева се налагат при по-сериозни нарушения, като например многократни обаждания от нетрезви лица.
Въпреки предизвикателствата, системата 112 продължава да играе критична роля в осигуряването на бърза реакция при спешни случаи. Операторите в шестте центъра в София, Монтана, Русе, Варна, Бургас и Кърджали работят неуморно, за да обработват всички сигнали и да осигурят навременна помощ на нуждаещите се.
Велинова призовава гражданите да използват номер 112 отговорно и само при реални спешни ситуации, за да се гарантира, че линиите остават свободни за истински критични случаи.