По случай юбилея на теснолинейката Септември-Добринище, по идея на Гражданско сдружение „За теснолинейката” и с помощта на служители на БДЖ от гара Септември, беше украсен влак „Родопи”, който днес преминава по маршрута в празнична премяна, съобщиха от БДЖ.
През последните години туристическият интерес към уникалното железопътно съоръжение нараства непрекъснато. През настоящата година БДЖ инвестира над 4 млн. лв. в модернизацията на част от локомотивите и реновира два вагона в бюфети. За организирането на специални атракционни пътувания се поддържат в движение парен локомотив и два ретровагона, като това е само малка част от плановете за развитие на теснолинейката.
Изградаждането на Трансродопската теснолинейка започва преди 100 години, а първият влак потегля на 1 август 1926 г. – от Септември до Велинград. Поетапно в следващите две десетилетия са изградени останалите участъци, за да достигне линията до пиринския край.
Днес линията Септември-Добринище се определя като чудо на инженерната мисъл и архитектурен шедьовър, а в началото на 2020 г. читателска класация на престижното британско издание „Гардиън” я постави на първо място сред 10-те най-атрактивни железопътни маршрути в Европа.
Преодоляната денивелация от над 1000 м само за половината от цялото разстояние, изградените 35 тунела, изкуствените развития на трасето в няколко етажа край най-високата гара на Балканите – Аврамово и много други особености са причина днес Родопската теснолинейката да се изучава в редица реномирани университети по света като пример за гениални инженерни решения. Тя е проектирана от инж. Стоян Митов през 1920 г. По идея на Гражданско сдружение „За теснолинейката” за 100-годишнината от приемането на закона за построяване на жп линията, на 13.12.2020 г. в негова памет ще бъде открита нова спирка – с неговото име – на живописно място между сп. Света Петка и гара Аврамово.