Николай Петров, фитнес инструктор: Здравословното хранене, правилното натоварване и индивидуалните цели са ключът за добрите резултати

Снимка: Фейблук

Във връзка със здравословния начин на живот, стремежа за повишаване на двигателната култура сред подрастващите и активно работещите хора, особено през летните месеци, когато сме на отпускарски режим, потърсихме за мнение фитнес инструктора Николай Петров от Пазарджик, които се занимава професионално с фитнес.

Pa1: Хората тръгват с различен подход към фитнеса – някои смятат, че това е просто спорт, други го превръщат в начин на живот, а за трети е свръх амбиция за постигане на идеалното тяло – как трябва да гледаме на фитнеса?

Николай Петров: Най-вече трябва да гледаме на фитнеса като двигателна култура, добра визия и здраве. Някои гледат на него от визуална гледна точка и целят видими резултати. Други искат да се състезават професионално, трети просто да поддържат добри и релефни форми. Всеки търси тези ефекти, които го привличат в зависимост от това какви очаквания и цели търси. Важно е да се знае, че фитнесът може да се започне от 15-16-годишна възраст, под тази възраст не е толкова благоприятно за телата и организма на по-млади хора, които не са се доразвили нормално. Можем да го превърнем в наш допълнителен спорт към някой професионален, с който се занимаваме основно. Например леката атлетика и плуването са идеални спортове за комбинация с фитнеса.

Pa1: С каква цел се занимават мъжете и с каква жените, и разбира се, какви очаквания най-често имат?

Николай Петров: Мъжете показват повече амбиции от жените към фитнеса по данни на световната статистика. Процентно около 60-70 % от мъжете са по-отдадени на фитнеса, за сметка на 30 % -40 % от жените – поне така е в България и това се наблюдава по фитнес залите най-често, но и женското присъствие там се засилва с всяка една година. Целта и очакванията са важни. За да може има добри резултати, независимо какви са те, е важно да подчертаем, че ефектите са най-добри при пълна отдаденост на спортиста. Това включва диета, тренировки, добро възстановяване и сън и съответните хранителни добавки. Повечето спортисти, занимаващи се с този спорт, се хранят средно през 3 часа, някои дори през 2 часа, но нормалния човек, който няма тези стремежи, може да се храни просто здравословно, по-често и по малко, но пак зависи в кой период сме – дали искаме да покачим маса или да постигнем нисък процент на мазнини в тялото си.

Pa1: Хранителният режим върви неразделно с фитнес тренировките. Разбира се, важно е той да бъде прецизно изготвен от фитнес инструктори да е съобразен с индивидуалните дадености и очаквания на човека. Как трябва да се храним, за да имаме добри резултати?

Николай Петров: Здравословното и пълноценно хранене е изключително важно за спортуващите хора. Основно трябва да се яде натурална, качествена храна, може да се храним разделно и по много начини, но никога да не преяждаме, а да се храним по на често през определено време от деня. Не трябва да се консумират продукти и храни, които са токсични и вредни за тялото ни като бял хляб, сладкиши, бургери и други бързо приготвени храни. Последното хранене за деня е препоръчително да е до 19-20 часа, защото след този часови пояс се забавя обмяната на веществата в организма, макар че зависи кога тренираме и ако това е вечер, към 20-21часа може и след тренировка, защото тогава има прозорец за около 45 минути, в които храната се усвоява най-бързо. Добре активните фитнес маниаци или състезатели ядат почти денонощно и преди лягане, дори и по време на сън се събуждат, за да си набавят нужния им протеин. Хранителният режим е индивидуален за всеки и е добре да го превърнем в начин на живот, за да има ефект заниманието с фитнес. Когато организмът свикне с този начин на живот, резултатите ще са осезаеми и видими още в началото което ще допринесе за повече стимул и още по добри резултати.

Pa1: Знаем, че хранителните добавки и химичните субстанции са неразделни от фитнес тренировките. До колко опасни могат да бъдат те и препоръчва ли се тяхната употреба в определени количества?

Николай Петров: Химията е вредна и непрепоръчителна и за обикновените хора и за занимаващите се с фитнес. Тя е предимно за активни състезатели, които имат високи цели в живота и в спорта. Здравословният начин на живот изключва употребата на спортни стимуланти освен ако не са стандартните хранителни добавки. Все по-често на пазара излизат много дубликати-ментета на оригинални продукти за занимаващи се с фитнес и други спортове хора, затова консуматорите им трябва да са особено внимателни.

Pa1: Най-важния въпрос за всеки начинаещ във фитнеса е кога да очаква резултати?

Николай Петров: Голям фактор е генетиката При един може да има резултат за 1 месец, за друг две години да няма. Всичко зависи от плътността и интензивността на тренировката, от това колко сме отдадени на фитнеса и на изготвения хранителен режим. Един човек може да направи тренировка от 1 часа, в която да направи само 5 -10 упражнения, а друг може да стои 40 мин във фитнеса, но да направи 20 упражнения. Ефектът е строго индивидуален. Всеки човек избира своя начин на тренировка според своите амбиции и цели в този спорт.

Pa1: Колко пъти седмично е препоръчително да посещаваме фитнес залата?
Николай Петров: Престоят във фитнеса може да е различен. Минимум 3 пъти седмично по 1 час, най-много до 1.20 час. Най-малко около 40 мин, но това зависи от плътността на тренировката. Тренировките за мускулна маса са по-интензивни и по-кратки, а за релеф – по-продължителни. Като цяло първоначално се прави предварителна подготовка по всички уреди, като се използва 50% от силата, за да свикне мускула, при по-напредналите се увеличава по 3 пъти, а активните спортисти тренират по 6 пъти седмично, но тава е доста натоварващо и възстановяването е по-трудно. Всичко върви ръка за ръка с храненето, ако не се храним пълноценно и здравословно, фитнесът няма да има ефект.