Драстичен скок на глобите за нарушителите на пътя, поиска вътрешният министър Калин Стоянов след тежката катастрофа в Пловдив, при която загинаха момче и момиче, а други двама са в тежко състояние. Официалните данни пък показват, че въпреки тежките катастрофи, намалят жертвите по пътищата.
„Трябва да се замислим дали трябва да се увеличат глобите, трябва ли да вземем някои примери от близки нам страни. След като се въведе конфискацията на автомобили за алкохол и наркотици има спад с 10-15% на пияните и дрогирани шофьори. В Гърция от март е въведена конфискация на автомобилите при превишена скорост – при над 70 км през съда се конфискува колата, когато е надвишена с 60 км в населено място, тогава също се отнема автомобила. Парите, които се вземат от търговете на калите – 70% отиват на фонда за безопасност на движението, 30% остават за местните структури на „Пътна полиция“, което ги стимулира да се стегнат да извършват повече проверки“, даде пример членът на Управителния съвет на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Любка Маринова в студиото на „България сутрин“ по Bulgaria ON AIR.
Тя допълни, че стационарните камери за скорост в София са крайно недостатъчни – едва две. Призивът ѝ е за повече такива, които да засичат нарушителите и да изместят триногите, които от друга страна заемат и човешки ресурс.
„Да се знаят тези камери, да са на често, да нямат възможност шофьорите да развиват скорости. Ако са изненадващи, рязко се набиват спирачки и може този отзад да го удари. Трябва да има камери и за червен сигнал на светофара, имаше такива в централната градска част на „Тодор Александров“ и „Христо Ботев“ – там беше по-успокоено движението“, добави Маринова.
Зам.-председател на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България Петър Вутов призова за безкомпромисни обучение, изпит, контрол.
„При изпита има камери, има и устройство, което задава маршрута, това което ни се показа при първоначалната демонстрация, не е това, което се прави. Устройството е в таблета на изпитващия и само той вижда маршрута, без да може курсистът, нито членът на комисията да го вижда. А в чл. 15 е записано, че трябва автомобилът да бъде оборудван с устройство, което гласово и визуално да дава маршрута“, посочи Вутов.
Друга промяна, която от бранша предлагат, е през първите 2 г. младите шофьори да карат с временна книжка: „След 2 г. този водач като отиде да си поднови свидетелството дори и да е направил нарушение ще светне и ще трябва да си изтърпи наказанието“.