Всички здравноосигурени лица имат възможност за достъп до своите медицински досиета. Здравните ни досиета се намират в персонализирана информационна система, в която се съдържат данни за медицинската и дентална помощ, която сме получили и е заплатена от НЗОК. Лечебните заведения използват тази система за събиране и обмен на информация.
Когато отвори досието си, едно здравноосигурено лице може да види:
- медицинска и зъболекарска помощ, която да ми помогне да се предпазя от заболяване;
- дейност по лекуване на ранно открито заболяване;
- диагностика, лечение, рехабилитация;
- медицински грижи при бременност, раждане и майчинство;
- зъболекарска помощ;
- предписани лекарства и др.
Как да получа достъп до здравното си досие?
Първо се подава заявление по образец. Може да бъде открито на интернет страницата на НЗОК. Подава се в Районната здравноосигурителна каса (РЗОК), която е избрана. Тя издава удостоверение за получаване на уникален код за достъп (УКД) до системата на НЗОК.
Код за достъп се получава, като се представи документ за самоличност. Не е нужно да се заплаща нищо. Това е така, защото издаването на УКД не е услуга, а само дава възможност да се има достъп до информация за използваните от лицето медицинска и дентална помощ.
В случай, че бъде открита грешка в здравното досие, може да се обърнем към директора на РЗОК. Той ръководи и осъществява контрол върху информационните системи. В този случай се подава сигнал. Това може да се направи устно, писмено, по телефона или пък чрез факс или електронна поща.
Може да се получи достъп до здравното си досие и чрез квалифициран електронен подпис.
Защитена ли е информацията ми?
УКД е личен и може да бъде издаден, когато се предостави в РЗОК документ за самоличност.