Още в началото на текста ще направя уточнение, че комисията всъщност е областна, но е създадена, защото държавата го е поискала и защото основната част от нейния състав са служители в държавната администрация и представители на местното самоуправление от различните общини в областта.
Та, какво чухме?
Пари няма!
Неволно си спомних думите на Тодор Живков, на когото принадлежи следната крилата фраза – Ами какви въпроси ще решавате, бе като нямате пари?!?!
Човек от отдел „Автомобилна администрация“ се оплака, че трябва да бъде увеличен щатния състав на службата, защото хора не достигали и контролът не е на нужната висота. В момента хората му били в отпуск и положението било сложно. Да се чуди човек, как при многото критики за „надутата“ държавна администрация не достига човешки ресурс и за тази служба?
От Областно пътно управление въздъхнаха, че знаят за всички проблеми по пътната мрежа на областта, пишели доклади, но пари няма! Щом пристигнели, веднага щели да положат хоризонталната пътна маркировка. Представяте ли си? Хоризонтална пътна маркировка! Някога инструкторът ми по време на курсовете за шофьор ме предупреждаваше, че осовата линия е много важна и в никакъв случай не бива да се преминава! Най – малкото, защото някой катаджия веднага ще ми прилапа някой лев. А е и опасно, защото шофьор, който се движи в собствената си лента ще ме отнесе като „дизел цинкова кофа“.
Ами като няма такава линия, защото държавата няма пари да я постави?
От Община Брацигово изпъшкаха, че нямат 13 000 лева, за да поставят пътната маркировка! 13 000 лева! Помислих си, че в Родината ми вече има хора, които получават и по – голямо месечно възнаграждение! По – голяма месечна заплата от нуждата на една средна българска община, за да постави бяла боя по пътната си мрежа! Или общината яко го е закъсала или неглижира проблема. Ами, ако не дай си боже, се случи нещастие с гражданин, как служителите в тази община ще погледнат близките му в очите?
Нормативна база!
Жителите на Ивайло протестирали, защото искали да се поставят неравности, които да ограничават скоростта при движение в селото. Тук решително се намеси представител на Областно пътно управление, който компетентно разясни каква е процедурата при поставяне на пешеходни пътеки и неравности по пътя. Та, да знаете и вие! Първо компетентните служби в общината правят проект, след което се прави проверка дали желаното отговаря на други изисквания:
1. Дали през въпросното място преминават поне 200 автомобила на час
2. Дали през въпросното място преминават поне 50 човека за един час
След това специална комисия в Пътното заседава и взема решение по искането.
Помислих си, че по тези критерии никога в едно съвременно българско село няма да има нито една пешеходна пътека и нито една изкуствена неравност! Освен да се мобилизират всички коли от селото и тези от 2-3 съседни. А за да се осигури трафик от хора ще се наложи всички деца от местното училище в един и същи момент да пресекат улицата пред него. А, нали нещата, за които говорим трябва да предупреждават водачите на коли, че е възможно на въпросното място да има засилен трафик? Не говоря за джигитите! Говоря за онези шофьори, които не излизат сутрин с мисълта, че днес трябва да убият поне 2-3 пешеходци! А такива са всички шофьори!
Какво не чухме?
От чутото по време на заседанието не видяхме далновидност! Добре, парите ще пристигнат, дали след седмица, дали след месец и ще се постави хоризонталната пътна маркировка. Ще се подменят знаци. Дай боже, ще се направи ремонт и на пътя Пещера – Батак. Това все пак ще се случи! Не чухме обаче как ще се направят тези неща. Дали най -после като в нормалните държави хоризонталната маркировката и в по – малките категории пътища ще издава звуков сигнал като тази на магистралата, например! Ще кажете, нагъл си! Ами, защо не! Ако спасява живот! Не чухме дали някой ще се сети да подкастри дърветата и крайпътните храсти, които пречат на видимостта към пътните знаци!
В анализа на Сектор „Пътна полиция“ обаче не чухме нищо за един проблем, чието решаване трябва да е започнало вчера. Тези, които следят информационният бюлетин на Областната дирекция на МВР сигурно са забелязали тенденцията за увеличаване броя на шофьорите, заловени да управляват колите си след употреба на наркотици. Е, исках да чуя какво ще препоръча комисията за работа в тази насока! Но, не чух! Защото ако маркировки и пътеки са неща, които ще се случат в един момент, то проблемът с дрогираните шофьори, простете черногледството ми, но ще продължи да става все по – актуален и по него ще се работи с години.
Колкото по – рано се започне, толкова по – добре!
Стоян Стоянов