Димитър Ганчев от седми клас, Даниела Тодорова от четвърти клас и Христо Димитров от трети клас са победителите в конкурса „Ученик, будител на 2021 година“, който се проведе през изминалата седмица в ОУ „Х. Смирненски“, в Пазарджик.
За да разкрият смисъла на понятието „будител“ пред децата, така че за тях то да стане по-близко и по-разбираемо, преподавателите по история Мариана Стоянова и по български език Здравко Минчев решават да накарат възпитаниците си да се състезават за титлата.
Всеки клас номинира до трима ученици, които трябва да отговарят на определени критерии: да имат успех поне 5.00, да са изявени в културни или образователни дейности, които се провеждат извън училище, да се ползват с уважението на останалите в класа, да нямат никакви прояви на нетолерантност.
След номинирането е изработена онлайн анкета, в която гласуват всички ученици и учители. Седмица по-късно победителите стават ясни. Те са от класовете на Николай Вълчев, Цветелина Георгиева и Екатерина Низамова. Будителите са отличени с грамоти от директора Галина Барова по време на радиопредаване, посветено на предстоящия празник.
„Събитието предизвика отзвук сред училищната общност – развълнувани бяха не само учениците, но също и учителите и родителите“, разкрива пред нас единият от организаторите.
„Учениците познават народните будители преди всичко от портретите по стените и от учебниците. За тях това са далечни, неразбираеми имена и лица – от една страна, защото са отдалечени във времето, от друга, понеже в час ги чуват непрекъснато в твърде сложен контекст. Децата живеят с усещането, че будителите са едни непознати мъртви хора от миналото. Как тогава да ги сближим? Как да усетят, че будител не е само историческо понятие, а културно, социално, при това съвременно? Отговорите на тези въпроси намерихме чрез конкурса – победата на отделните личности се оказа победа и за техните съученици, те бяха съпричастни, близки в радостта си“, завършва учителят.
Едновременно с това децата не отказват да се забавляват и с празника Хелоуин. Под ръководството на Минчев, който преподава и английски език, петокласници правят малка изложба с любими образи от нощта на Вси Светии. В няколко класа той предлага образователни игри за историята и обичаите на популярния празник на мъртвите. За него е приятно, че децата нямат предразсъдъци и са готови да прегърнат всяка инициатива, стига да виждат в нея положителна емоция и предизвикателство.
Здравко Минчев
Запитан дали не открива противоречие между двете инициативи, Минчев отговаря: „Ние нямаме право да изискваме от децата да обичат само онова, което обичаме ние. Те имат свой път, свой вкус, свой нов свят. Всеки празник пък има своя жизнеутвърждаваща роля – в Деня на будителите преодоляваме времето, за да съживим героичните образи на нашите предци, а на Хелоуин, чрез веселие, надживяваме самата смърт, така както са я надживели Ботев, Раковски и Паисий. Нека си припомним, че тъкмо когато смъртта го е дебнела, Левски е пеел. В този смисъл празниците се допълват, не просто си приличат“, смята още той.