В някои магазини в страната вече можем да видим пробно въведени цени едновременно в левове и в евро, като част от подготовката за присъединяването на България към еврозоната. Промяната идва на фона на активния мониторинг от страна на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която от началото на годината проучва детайлно факторите, влияещи върху цените на основните хранителни продукти.
Потребителите имат смесени чувства относно предстоящото превалутиране. Докато едни проявяват спокойствие и доверие към системата, други са по-скептични. За да гарантират коректността на цените, някои търговски вериги вече са автоматизирали процеса на превалутиране.
От Комисията за защита на конкуренцията подчертават, че редовно изискват информация от производителите, дистрибуторите и търговците, за да проследят как се образуват цените по веригата на доставки. Особено внимание се обръща на стоки като яйца, мляко, млечни продукти, брашно, хляб и олио.
Според данни на Института за социални синдикални изследвания към КНСБ, през първото тримесечие на годината най-необходимите стоки са поскъпнали с 5% спрямо същия период на миналата година, като хлябът бележи ръст от близо 18%, основно поради възстановяването на ДДС от началото на годината.
Въпреки че официалната дата за въвеждане на еврото в България е отложена за 2026 г., подготовката вече е в ход. Според приетия Закон за въвеждане на еврото, цените в левове и евро трябва да се изписват на едно място, с еднакъв размер на шрифта и по начин, който не въвежда потребителите в заблуждение.
Превалутирането ще става при фиксирания курс от 1,95583 лева за 1 евро, като са предвидени строги правила за закръгляване. При неспазване на тези правила, търговците ще подлежат на глоби между 400 и 5000 лева, а за нелоялни търговски практики санкциите могат да достигнат до 70 000 лева.
Източник: www.dunavmost.com