Доклад „Организация на училищното време“ на Европейската комисия за учебната 2018/2019 година, базиран на национални данни, дава преглед на продължителността на учебната година, началото и крайните дати, времето и продължителността на училищните празници и броя на учебните дни. Въпреки някои различия, страните в Европа показват много прилики по отношение на структурата на учебната година. В 10 страни учебната година започва през август. Страните, в които учебната година започва най-рано, са Дания и Финландия. В Германия, въпреки че има начало на 1 август, училищата в различните области започват между 6 август и 11 септември. В някои държави учебната година започва в средата на септември – Албания, Италия, Португалия, Испания, Люксембург, Турция, България и Румъния. В Малта лятната ваканция свършва в края на септември.
Броят на учебните дни варира между 156 дни – Албания и 200 дни – Дания и Италия. В 50% от страните в анализа броят на учебните дни е между 170 и 180 и в 30% от страните е между 180-190 дни. Като цяло броят на учебните дни е еднакъв в основна степен и различен в гимназиална степен.
В допълнение към лятната ваканция образователните системи имат 4 основни училищни почивки в Европа: есенна, Коледа и Нова година, зимна /карнавални празници/, пролетна /Великденска/. С изключение на Коледната ваканция останалите почивки се различават по дължина и време. Есенната ваканция е едноседмична в 19 държави, а в други страни тази ваканция варира между 2 дни /Чехия, Исландия и Сърбия/ до 3 седмици /Швейцария/. В 13 държави липсва есенна ваканция. Коледната ваканция почти във всички страни е 2 седмици, но в малко държави, като Полша и Словения, е само една седмица. Дължината на зимната ваканция, която се различава от Коледната, в 21 страни е една седмица, а във Франция, Полша и Турция е две седмици. В четири държави няма зимна ваканция /Албания, България, Кипър и Гърция/. Пролетната /Великденска/ ваканция трае между една или две седмици в повечето страни, а в останалите – между 4 дни /Финландия и Словакия/ до 3 седмици /Швейцария/. Турция и Черна гора нямат такава ваканция.
В Европа учебната година завършва обикновено в края на май и втората половина на юли. В средата на юни е времето, когато лятната почивка започва в повечето страни. Продължителността на лятната ваканция варира значително между страните – от 6 седмици в някои държави /Германия, Англия, Шотландия, Лихтенщайн/ до 13 седмици /Албания, Латвия, Португалия и Турция/. По информация от МОН, в България лятната ваканция е 15 седмици за основното образование.
Информация за началото и края на учебното време и броя на учебните дни в изследваните държави:
ДЪРЖАВА | НАЧАЛО И КРАЙ ЗА УЧЕНИЦИ | НАЧАЛО И КРАЙ ЗА УЧИТЕЛИ | БРОЙ УЧЕБНИ ДНИ |
Албания | 17 септември 2018г./13 юни 2019г. – основно, 20 юни 2019г. – средно/ | 17 септември 2018г./13 юни 2019г. – основно, 20 юни 2019г. – средно/ | 156 |
Австрия | 3 – 10 септември 2018г./28 юни 2019г. – 05 юли 2019г. | 3 – 10 септември 2018г./28 юни 2019г. – 05 юли 2019г. | 180 |
Белгия | 03 септември 2018г./30 юни 2019г. | 01 септември 2018г./30 юни 2019г. | 181 |
Босна и Херцеговина | 03 септември 2018г./19 юни 2019г. | 20 август 2018г./ 28 юни 2019г. | 170 |
Сърбия | 03 септември 2018г./24 май -21 юни 2019г. | Определя се от самото училище | 170 |
България | 17 септември 2018г./31 май 2019г. (начален етап), 14 юни 2019г. (5 и 6 клас), 28 юни 2019г. (7-11 клас) и 15 май 2019г. – 12 клас | Определя се от самото училище | 183 |
Хърватия | 03 септември 2018г. /14 юни 2019г. | 03 септември 2018г. /14 юни 2019г. | 175 |
Кипър | 10-07 септември 2018г. (начално -средно)/19 юни 2019г. | 03 септември 2018г./21-28 юни 2019г. | 174 |
Чехия | 03 септември 2018г./28 юни 2019г. | 03 септември 2018г./28 юни 2019г. | 200 |
Дания | 13 август 2018г./28 юни 2019г. | 13 август 2018г./28 юни 2019г. | 200 |
Естония | 01 септември 2018г./12 юни 2019г. | Определя се от самото училище | 175 |
Финландия | 09-14 август 2018г./01-02 юни 2019г. | 07-13 август 2018г./02 юни 2019г. | 187 |
Бивша Македония | 03 септември 2018г./ 07 юни 2019г. | 03 септември 2018г./ 07 юни 2019г. | 166 |
Франция | 03 септември 2018г./06 юли 2019г. | 31 август 2018г./06 юли 2019г. | 180 |
Германия | 01 август 2018г./20 юни 2019г. | 01 август 2018г./20 юни 2019г. | 185 |
Гърция | 11 септември 2018г./14-28 юни 2019г. (основно-средно) | 03 септември 2018г./21-28 юни 2019г. | 176 |
Унгария | 03 септември 2018г./14 юни 2019г. | Определя се от самото училище | 177 |
Исландия | 20 – 24 август 2018г./22 май – 07 юни 2019г. | 13-23 август 2018г./30 май – 12 юни 2019г. | 180 |
Ирландия | 03 септември 2018г./след изпитите през юни 2019г. | 01 септември 2018г./след изпитите през юни 2019г. | 182 |
Италия | 05-20 септември 2018г./07-15 юни 2019г. | 01 септември 2018г./07-15 юни 2019г. | 200 |
Латвия | 03 септември 2018г./31 май 2019г. | Определя се от самото училище | 186 |
Лихтенщайн | 20 август 2018г./05 юли 2019г. | 20 август 2018г./05 юли 2019г. | 185 |
Литва | 01 септември 2018г. | Определя се от самото училище | 185 |
Люксембург | 17 септември 2018г./12 юли 2019г. | 17 септември 2018г./12 юли 2019г. | 176 |
Малта | 26 септември 2018г./28 юни 2019г. | 24 септември 2018г./05 юли 2019г. | 172 |
Черна гора | 03 септември 2018г./12 юни 2019г. | 13 август 2018г./05 юли 2019г. | 180 |
Холандия | 20 август – 03 септември 2018г./06-20 юли 2019г. | Определя се от самото училище | 188 |
Норвегия | 20-24 август 2018г./17-21 юни 2019г. | Определя се от самото училище | 190 |
Полша | 03 септември 2018г./21 юни 2019г. | 03 септември 2018г./21 юни 2019г. | 186 |
Португалия | 12 – 17 септември 2018г./05 – 21 юни 2019г. | 03 септември 2018г./21 юни 2019г. | 180 |
Румъния | 10 септември 2018г./14 юни 2019г. | 03 септември 2018г./14 юни 2018г. | 178 |
Словакия | 03 септември 2018г./28 юни 2019г. | 27 август 2018г./05 юли 2019г. | 187 |
Словения | 03 септември 2018г./20 май – 24 юни 2019г. | 20 август 2018г./средата на юли 2019г. | 181 |
Испания | 06 – 14 септември 2018г./18 – 28 юни 2019г. | 03 септември 2018г./28 юни 2019г. | 175 |
Швеция | Определя се от самото училище (краят на август 2018г. – средата на юни 2019г.) | Определя се от самото училище (краят на август 2018г. – средата на юни 2019г.) | 192 |
Швейцария | 13 август – 03 септември 2018г./14 юни – 12 юли 2019г. | 13 август – 03 септември 2018г./14 юни – 12 юли 2019г. | 178 |
Турция | 10 – 17 септември 2018г./14 юни 2019г. | Началото на септември 2018г./началото на юли 2019г. | 180 |
Англия | 03 – 07 септември 2018г./ средата и краят на юли 2019г. | 03 – 07 септември 2018г./ средата и краят на юли 2019г. | 190 |
Уелс | 03 септември 2018г./22 юли 2019г. | 03 – 07 септември 2018г./третата седмица от юли 2019г. | 190 |
Северна Ирландия | 03 септември 2018г./28 юни 2019г. | 03 септември 2018г./28 юни 2019г. | 175 |
Шотландия | Средата на август 2018г./краят на юни и началото на юли 2019г. | Средата на август 2018г./краят на юни и началото на юли 2019г. | 190 |
Във връзка с организацията на учебното време, можем да посочим, че в образователните системи на западна Европа съществува край на учебното време за учениците и официален край на учебното време за учителите. Това не се отнася за бившите социалистически страни, наследили руската система.
България е на 25 място от 41 страни в Европа по размера на учебното време, което я определя като страна със сравнително дълго учебно време. По-дългата и академична програма за обучение на българските ученици се явява по-скоро пасив за възпитанието и социализацията им и формира по-скоро дефицит на ценности. Продължителното пребиваване в училище ги отделя от естествената семейна среда и ги институционализира, драстично намалява времето за неформално общуване извън училище и вписването им в социалната общност.
В организацията на учебното време на българските ученици липсва една традиционна зимна ваканция, което ги лишава от среда, в която възпитанието и социализацията биха били много по-полезни и ефективни. Българските ученици като цяло са лишени от един много успешен и работещ европейски, но, за съжаление, вече забравен, български опит за изграждането на учениците като личности и граждани – организираните почивки, ученически лагери и летни школи. Административните тежести, наложени на учителите и туроператорските фирми, са труднопреодолима пречка за осъществяване на една добре работеща и доказала се във времето възпитателна политика. Нека припомним предложението на Синдикат „Образование“ за Коледна ваканция, която да е до 4 януари 2019г. и което беше отхвърлено от МОН.
По отношение приключването на учебната година, Синдикат „Образование“ ще предложи на МОН да има официален край на учебното време за учители, за да може да се осигури време за квалификация и рехабилитация на педагогическите специалисти. Педагогическата професия изисква квалификация, усъвършенстване и учене през целия живот, за което е необходимо и технологично време. Месеците юли и август трябва да са извън обхвата на официалното учебно време. Наложително е да бъде прекратена порочната практика МОН и РУО да изискват непланирани справки или информации за този период и да прекъсват безапелационно и по спешност планирания законен годишен отпуск на учителите. Това със сигурност ще бъде и много успешен ход в борбата с бумащината в българското образование.
д-р Юлиян Петров
председател на СО „Подкрепа“